Relacja z wycieczki do Krakowa w dniach 20-23 Września 2018

2018/10/19 | Relacje

RELACJA Z WYCIECZKI DO KRAKOWA W DNIACH 20-23 WRZEŚNIA 2018 ROK.

Pogodny ranek 20 września, wyruszamy w długą trasę na wycieczkę.W autokarze od samego początku miły nastrój, prawie wszyscy,to – słuchacze Medycznego Uniwersytetu Trzeciego Wieku , ponadto za  kierownicą autokaru siedział zaprzyjaźniony z nami kierowca Pan Bogdan. W planie mamy uczestnictwo w Ogólnopolskich  Senioraliach i zwiedzanie miasta Krakowa.

W drodze do Krakowa zatrzymaliśmy się w Wadowicach,rodzinnym  mieście naszego rodaka papieża Jana Pawła II ”. Przed Wadowicami  stworzyliśmy w autokarze nastrój nostalgiczny…odśpiewaliśmy ulubioną pieśń papieża  „Barka”, były też  wspomnienia uczestników ze spotkań z papieżem.

Aby zwiedzić Wadowice,  specjalnym pojazdem turystycznym z wagonikami objechaliśmy miasto, zatrzymując się przy obiektach związanych z życiem Karola Wojtyły: dom  rodzinny  Ojca Świętego– aktualnie Muzeum Jana Pawła II, Bazylika,  Plac Jana Pawła II, Magistrat – dawna Szkoła Powszechna, boisko na którym grał w piłkę, Liceum Ogólokształcące – dawne Gimnazjum, Koszary 12 Pułku Piechoty Ziemi  Wadowickiej, Zgromadzenie Sióstr Najświętszej Rodziny z Nazaretu ,Cukiernia Karola Hagenhubera,  Dom Kultury-  dawny gmach TG „Sokół „ i inne miejsca związane z życiem Jana Pawła  II w jego ukochanym mieście. W czasie wolnym przysiedliśmy w kawiarenkach , by posmakować słynnych” papieskich kremówek. Kolejny przystanek – Kalwaria Zebrzydowska , położona na malowniczym Pogórzu Makowskim  w powiecie wadowickim. To tutaj znajduje się kościół – Sanktuarium i klasztor z 1602 roku , gdzie posługę pełnią ojcowie Bernardyni . Kalwaria,to pokutne, tętniące miejsce kultu Pielgrzymów , których liczba sięga miliona rocznie .

Kraków przywitał nas letnią pogodą. Mieszkaliśmy w  przyjaznym hotelu około 2 km od centrum miasta, była więc możliwość wieczorem  wybrać się do Centrum, na Rynek, by „dotknąć”tego magicznego tętniącego życiem przez prawie całą noc miejsca. Nasza grupa wieczór spędziła na Rynku Krakowskim , odwiedziliśmy kilka klimatycznych knajpek, byliśmy w Piwnicy Pod Baranami na Koncercie Jazzowym. Sklepy z pamiątkami, butiki  w centrum były otwarte jeszcze o godzinie 24:00.

21 września – Ogólnopolskie Senioralia w Krakowie zaczęły się mszą św. w Kościele Mariackim, następnie 2000 grupa seniorów zebrała się przy pomniku Adama Mickiewicza . Senioralia otworzył prezes  Stowarzyszenia Manko będące organizatorem   – Łukasz Salwatorski wspólnie  z Prezydentem Miasta Krakowa Jackiem Majchrowskim. Barwny korowód wyruszył  w paradzie  senioralnej wytyczoną trasą dookoła Rynku Krakowskiego pod Muzeum Narodowe WYSPIAŃSKI. Maszerując – nasza 42 osobowa grupa pozdrawiając  wszystkich seniorów odśpiewała Hymn Medycznego Uniwersytetu Trzeciego Wieku we Włocławku. Przy Muzeum Prezydent Jacek Majchrowski  wręczył Seniorom  symboliczne klucze od miasta Krakowa. Po kilku przemówieniach i występach zespołów młodzieżowych  uczestnicy Senioraliów podzieleni na 3 grupy udali się do wyznaczonych miejsc. Nasza grupa przeszła do Kina Kijów i tam pozostaliśmy do końca Senioraliów. Uczestniczyliśmy w skromnym poczęstunku, mieliśmy możliwość  przebadania wzroku, słuchu, ciśnienia, poziomu cukru. Otrzymaliśmy bardzo dużo cennych wskazówek dotyczących naprawiania naszego zdrowia ,przy okazji  różne gadżety. Przez cały dzień mogliśmy uczestniczyć w rożnych wykładach, występach , a wieczorem potańczyć na dyskotece ze słynną DJ Wiką. Senioralia w Krakowie – to dla nas  dużo wrażeń, nowych znajomości .Pięknie spędzony czas.

22 września – od rana ze wspaniałą przewodniczką zaczynamy zwiedzanie Krakowa . Pierwszy punkt na trasie –Wzgórze wawelskie , Katedra  Wawelska część górna i podziemna z kryptami , gdzie spoczywają  w marmurowych sarkofagach władcy Polski. Weszliśmy też na wieżę, by dotknąć dzwonu Zygmunta. Następnie odbyliśmy spacer po najciekawszych uliczkach oglądając wspaniałe krakowskie zabytki. Obejrzeliśmy 3 Muzea Narodowe w różnych częściach miasta podziwiając najcenniejsze dzieła najwybitniejszych malarzy polskich i  światowych , wśród nich : Matejko, Wyspiański,  Mehoffer, Rembrant, czy Dama z gronostajem Leonarda da Vinci. Ogromne wrażenie na nas wywarła  bogata kolekcja ceramiki, porcelany, rzeźby i sztuki sakralnej. Piesze wędrówki po Krakowie bardzo nas zmęczyły i już nie było siły na planowane wstępnie nocne penetrowanie Rynku Krakowskiego.

23 września – czwarty dzień  wykwaterowanie z hotelu i dalsze zwiedzanie Krakowa. Podjechaliśmy  do Starego Miasta i Kazimierza , zaczynając od Kopca Kościuszki, następnie udaliśmy się do najważniejszej świątyni Starego Miasta- Kościoła  Na Skałce. Pieczę nad Sanktuarium sprawują ojcowie Paulini. W Krypcie Zasłużonych – Panteonie Narodowym pochowani są m.in.: Stanisław Wyspiański, Karol Szymanowski, Jan Długosz, Czesław Miłosz, Jacek Malczewski, Adam Asnyk, Józef Ignacy Kraszewski. Centrum dzielnicy żydowskiej – Kazimierza stanowiła ulica Szeroka i tu znajduje się Stara Synagoga, którą mieliśmy możliwość zwiedzić. Zawitaliśmy w czasie wolnym na kawę i potrawę żydowską do małych kawiarenek, pabów, restauracji  z magicznymi miejscami  urządzonymi w żydowskim klimacie. Stary Kraków – Kazimierz to wyjątkowe , tajemnicze miejsce.

Po obiedzie udaliśmy się w drogę powrotną do domu . Kolejnym przystankiem na naszej drodze do domu była Częstochowa – Sanktuarium Matki Boskiej Częstochowskiej na Jasnej Górze, będące centrum pielgrzymkowym katolików w Polsce. Zespół klasztorny na Jasnej Górze został wpisany do rejestru zabytków i stanowi pomnik historii polskiej.

Nasza czterodniowa wycieczka była atrakcyjną formą wypoczynku,wspaniała integracja,  bardzo dużo zwiedziliśmy. Oprócz humorów dopisywała nam pogoda. Organizatorzy dziękują za piękne chwile spędzone razem. Planujemy za rok pojechać na kolejne Ogólnopolskie Senioralia.