Wycieczka do Krakowa

2019/10/18 | Relacje

Na Światowe Senioralia w Krakowie rozpoczynające się 19 września 2019 roku, wyjechaliśmy dzień wcześniej. Po drodze  postanowiliśmy bowiem zwiedzić nowo powstałe obiekty sakralne w Łagiewnikach, a mianowicie: Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się”. Jest to rzymskokatolicki ośrodek, poświęcony życiu i twórczości papieża Jana Pawła II w Krakowie. Centrum pełni funkcję wotum dziękczynnego narodu polskiego za pontyfikat Karola Wojtyły. Obiekty te zostały wybudowane  w latach 2011- 2016.

Kościół ma dwa poziomy: Kościół dolny tzw. Relikwii, oraz Kościół górny. Jest też nowe, z dużą ilością eksponatów muzeum papieskie. Znajduje się tutaj pokój Karola Wojtyły, czyli wiernie zrekonstruowane pomieszczenie, w którym przyszły papież mieszkał w latach 1952-1958 oraz liczne Dary Papieskie – przedmioty które Jan Paweł II otrzymywał podczas pielgrzymek , jak również osobistych spotkań z ludźmi całego świata podczas pontyfikatu. Ogromna ilość ekspozycji znajduje się na dwóch piętrach dwóch kamienic. Jest też sala poświęcona Całunowi Turyńskiemu. Kilkaset metrów dalej– jest Sanktuarium Bożego Miłosierdzia – siostry Faustyny w Krakowie-Łagiewnikach, które również odwiedziliśmy.

Senioralia  -miejsce spotkania, to Kościół Mariacki . Po mszy św. wszystkie grupy senioralne przybyłe  z 80 miast i 8 krajów ustawiają się przy pomniku Adama Mickiewicza. Rusza ogromny, barwny pochód, uroczysta parada. Słońce świeci, ale wieje wiatr. Seniorzy dają radę, zdejmujemy kurtki  i  z okrzykami oraz śpiewem na ustach okrążamy dwukrotnie Krakowski Rynek i  dalej do Kina Kijów. Na Sali głównej  Kina  Kijów realizowany jest bogaty program Senioraliów, a w pomieszczeniach tzw. pomocniczych można bezpłatnie sprawdzić słuch, wzrok, sprawdzić poziom cukru, ciśnienia, uzyskać poradę prawną itp.

Występy artystyczne, w wykonaniu grup senioralnych z  5 miejscowości, a wśród nich znakomity występ naszego  Zespołu „Medic Retro”, który bisował na życzenie publiczności, przeplatane SA wykładami. Ostatnim punktem spotkania na Sali Kina jest Pokaz Mody z udziałem Stylowych Seniorek i  Seniorów. Pierwszy dzień krakowskiego spotkania Seniorów kończy się potańcówką prowadzoną przez DJ Wikę.

Kolejny dzień Senioraliów, to spotkanie przy Muzeum Wyspiańskiego i Dzień Sportowy. Wspólne zdjęcie, instruktaż dotyczący prawidłowego oddychania i Seniorzy ruszają w szybkim marszu, który przeistacza się w bieg na dystansie 3600 metrów. Wspaniała atmosfera, wszyscy sobie pomagają. Meta i okrzyki radości, okazuje się, że Medyczny Uniwersytet Trzeciego Wieku  z Włocławka zostaje zdecydowanym liderem. Zgarniamy prawie wszystkie statuetki w różnych kategoriach. Po południu udajemy się na zwiedzanie Krakowskich Muzeów, które podczas Senioraliów udostępnione zostały za symboliczną złotówkę. Jako pierwsze zwiedzamy Muzeum  Narodowe – Wyspiański, następnie Galeria Sztuki Polskiej w Sukiennicach Krakowskich. Jest jeszcze spacer po słynnych kawiarenkach, Piwnica Pod Baranami , upajamy się magicznym miejscem , które tętni życiem do późnych godzin nocnych. Kolejny dzień, wizyta na Wawelu, katedra Wawelska łącznie z podziemiami , następnie udajemy się do Bazyliki św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa na Skałce . W dolnej części Kościoła odwiedzamy Kryptę Zasłużonych ,Panteon Sławnych Polaków, gdzie spoczywają: Stanisław Wyspiański, Ludwik Solski, Jan Długosz, Wincenty Pol,  Karol Szymanowski, Józef Ignacy Kraszewski, Adam Asnyk, Jacek Malczewski, Czesław Miłosz.

Następnie odbywamy spacer po Krakowskich Ulicach i wyjazd na Wyżynę Krakowsko-Częstochowską do Jaskini Nietoperzowej w Jerzmanowicach. W jej wnętrzu podziwialiśmy efektowne nacieki, wodospady, ambony. Miejsce to upodobały sobie nietoperze. Jest tam po prostu pięknie.

Kolejny punkt zwiedzania w naszym programie, to Maczuga Herkulesa i Zamek w  Pieskowej Skale położony w Ojcowskim Parku Narodowym. Jadąc w to miejsce mieliśmy przed sobą wspaniałe widoki terenów leśnych i górzystych.

Ostatniego dnia zwiedzamy jeszcze Kopiec Kościuszki i dzielnicę Kraków Żydowski, Synagogę, Kawiarenki Żydowskie.

Piękna wycieczka, wspaniała integracja grupy. Planujemy powrócić w to miejsce za rok.